سؤال وجواب

ما الفرق بين زيت الذرة وزيت عباد الشمس وايهما افضل


ما الفرق بين زيت الذرة وزيت عباد الشمس وايهما افضل ؟ تحاول ربات البيوت اختيار افضل الأنواع من الزيوت لصحة ابنائها وصحة اهل البيت ، حيث تتواجد كميات كبيرة من الاختيارات لكل منتج عند زيارة اي سوبر ماركت او بقالة ، ومن هذه المنتجات الزيت النباتي حيث نحتار في اختيار الزيت الأفضل لصحتنا من بين الخيارات المطروحة ، لهذا اطلقنا مقالنا هذا لتوضيح الفرق بين زيت الذرة وزيت عباد الشمس .

ما الفرق بين زيت الذرة وزيت عباد الشمس وايهما افضل

كل من زيت الذرة وزيت عباد الشمس بيحتوي على نفس القيمة من السعرات الحرارية وهي: 9 kcal لكل جرام ، فعند حساب نسبة الدهون المشبعة والغير مشبعة لزيت الذرة وزيت عباد الشمس ، نجد ان زيت عباد الشمس بيحتوي على 95% من الدهون غير المشبعة ونسبة 10% دهون مشبعة، أما زيت الذرة فهو بيحتوي على 85% من الدهون غير المشبعة الصحية و 15% من الدهون المشبعة. في كلتا الحالتين، نسبة الدهون غير المشبعة اللي هي طبعًا صحية أكتر لجسم الإنسان تفوق بشكل كبير الدهون المشبعة سواء في زيت الذرة أو عباد الشمس عشان كده سواء زيت الذرة أو زيت عباد الشمس تعتبر زيوت صحية و مفيدة لصحة القلب . بيتميز زيت عباد الشمس كمان بإنه خفيف على المعدة وأكلك بيه عمرة مبيسبب أي شعور غير مريح بعد الأكل.

ودرجة التدخين في الزيوت هي درجة الحرارة اللي بيبدأ عندها الزيت بالاحتراق، درجة تدخين زيت الذرة أقل من زيت عباد الشمس وعشان كده دايمًا ينصح باستخدام زيت عباد الشمس للقلي العميق اللي بيحتاج درجة حرارة عالية عشان نحصل على لون ذهبي وقرمشة للمنتج اللي بنقليه.

ويتميز زيت عباد الشمس بأن نكهته محايدة بصورة أكبر من زيت الذرة. عشان كده ما بيأثرش على نكهة الأكل اللي بنطبخه بيه وكمان في القلي العميق ما بيسيبش أي مذاق غير محبب للمقليات.

نقدر نستخدم أي من النوعين في الطبخ والكيكات والحلويات والمخبوزات، وكمان على البارد مع السلطات والدريسينج والفول أو الجبنة، الأفضلية بتكون فقط لزيت عباد الشمس في عملية القلي العميق بسبب ارتفاع درجة حرارة تدخين الزيت زي ما ذكرنا قبل كده.

 

 

 

34.234.223.227 CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)
السابق
أي أنواع المناظير الفلكية يستخدم المرايا المقعرة لتجميع الضوء؟
التالي
في محفظة نقود فهد مبلغ من المال، إذا أنفق ريالين كل يوم وبعد اسبوعين بقي معه ريال واحد ، فكم كان معه في محفظته؟

اترك تعليقاً