سؤال وجواب

تفاصيل قصة المهندس ومراته الخائنة قفلتني من حياتي اكتر ما انا مقفول منها؟

المحتويات

تفاصيل قصة المهندس ومراته الخائنة قفلتني من حياتي اكتر ما انا مقفول منها؟

“الطيور لا تأخذ شكل” أصبح من الممكن استخدام هذا المثل ليحل محل المثل الشعبي المعروف. لا يقوم دائمًا على الحقائق الكثيرة المتداولة في المجتمع حول الحياة الزوجية للرجال والنساء، يكون الطيبين من نصيب الطيبات وليس دائما يكون جزاء الإحسان إحسانا بين البشر وذلك منذ قديم الأزل وحتي يومنا هذا وربما ما بعده، وفي هذا السياق قلبت قصة مهندس السوشيال ميديا حيث خانته زوجته بشكل صادم متكرر غم أنها لم ترى منه إلا كل خير حسب زعمه، معلقا: «دمرت حياتي وعاوز انهيها».

التفكير في الانتحار

لاقي نشر الكاتب أحمد أبو الفتوح للقطات شاشة توثق حديثه عبر واتساب مع الشاب الذي يعمل مهندس مدني عبر تطبيق «فيس بوك» رواجا كبيرا عبر موقع التواصل الاجتماعي تعاطف الآلاف ورغبتهم في مساعدة الشاب نفسيا وعمليا على الأبرز حيث وصل به الأمر إلى التفكير في الانتحار.

وقال الشاب الذي لم يكشف عن اسمه في حديثه مع الكاتب أحمد أبو الفتوح: «دكتور هو لو ما كانش إنهاء النفس قنوت من رحمة ربنا، يبقي كفر برضو» ليرد عليه أحمد أبو الفتوح: «خلينا نناقش دا بعدين، ليه السؤال؟» ليجب الشاب: «ضاقت بيا الدنيا ومش قادر أكمل، متسائلا: «ينفع احكي لحضرتك» معلقا: «امال بسألك ليه عن السبب، اتفضل يا رجل».


بداية قصة المهندس 

وأضاف الشاب الذي حصدت قصته المتداولة من لقطات شاشة تعاطف الآلاف«ربنا يبارلك هختصر في كلامي علشان وقتك، أنا مهندس مدني، دفعة 2004، ومتزوج من 2008 وعندي ولد وبنت، والدنيا كانت كويسة لحد من كام سنة الشركة اللي كنت شغال فيها صفت، وقعدت 4 شهور من غير شغل، بعدها قبلت بشغل بمرتب صغير، وحضرتك عارف وضع السوق والمرتبات».

مرتب 7000 آلاف

وتابع الشاب في سرد قصتها المأساوية: «لما الحال اتغير مراتي كمان اتغيرت وبقت عصبية جدا، وصوتها بيعلي علي حتي قدام الأولاد، وعلى طول بترمي كلام يوجع القلب، إني مش مكفيهم وإني زي العواطلية، وأنا كنت مدخل الأولاد مدرسة خاصة سعرها حنين، بس ما بقتش قادر على مصاريف المدرسة والدروس والسبلايز والباص، وأنا أكبر مرتب أخدته من 2017 7000 ألاف جنيه فسحبت ملفاتهم علشان أحولهم مدارس حكومي».

وواصل الشاب المكلوم عن قصته: «عملت خناقة كبيرة، وقتلت الم الدور علشان الأولاد، وكنت بتجاوز عن كلام جارح كتير علشان الأولاد، لحد ما طلبت الطلاق، قلتلها نجيب اللي كانوا قاعدين القعدة اللي اتقدمت فيها ليكي من أهلي وأهلك ونحكمهم لان اللي بتعمليه ما يرضيش ربنا، وافقت وحضر أبوها وعمها وأخواتها الاثنين ومن عندي أخويا الكبير وعمي لأن والدي متوفي، أبوها كتر خيره قالي: “زعلان من بنتنا في إيه و أنا هجيب لك حقك منها” -هو راجل طيب واهلها كويسين الله يباركلهم-فقولت أقدره: فقولته معلش يا حاج خليها هي اللي زعلانة مني خليها هي اللي تتكلم وانا اللي في مقدرتي هعمله».

تمنيت الأرض تبلعني 

«لو مش راجل وقد فتح بيت ما كانش فتحته من الأول».. بهذه الجملة أشار الشاب المجهول الاسم إلى اول كلمات نطقتها زوجته في جلسة الصلح بعد طلبها الطلاق بزعم قلة دخلة بالنسبة لتكاليف الزواج» معلقا: «والله يا دكتور قلبي انكسر كسرة عمري ما حسيت بيها في حياتي، ورحمة أبويا سمعت صوت طقطة شعري، وتمنيت الأرض تنشق وتبلعني».

                     
السابق
تحضير نص ما علاقة الوعي بالنشاط العقلي العصبي؟
التالي
ترغب ادارة احدى المدارس في عقد اجتماع يضم ١٣ معلماً و٥٤ طالبا إذا كان في قاعة الاجتماعات ١٨ كرسيا فقدر كم كرسياً إضافياً تحتاج ليجلس الجميع؟

اترك تعليقاً